16 жовтня відбулось масові, безпрецедентні обшуки представниками Служби Безпеки України в адміністративних будівлях Укрзалізниці та приватних помешканнях її керівників. Не дивлячись на заяви керівництва СБУ про ніби то «викриття» тіньових схем, «синдикатів» і таке інше, Укрзалізниця наголошує – діюче керівництво Укрзалізниці було ініціатором кримінальних проваджень, в рамках яких нещодавно проводились обшуки в адміністративних будівлях Державної адміністрації залізничного транспорту та приватних помешканнях її керівників.
Формальною підставою для обшуків в Укрзалізниці стало рішення Шевченківського районного суду міста Києва на підставі клопотання слідчих Генпрокуратури та СБУ. Свою позицію слідчі обґрунтовували тим, що: «у 2013-1014 роках службовими особами ДП «Головний інформаційно-обчислювальний центр» (ГІОЦ) та інші структурних підрозділів ДАЗТУ «Укрзалізниця» в порушенні вимог законодавства в сфері державних закупівель, без проведення конкурсних торгів та відповідних маркетингових досліджень, укладено понад 25 договорів з ТОВ «Універсальні інформаційні технології» (УНІТ) щодо надання послуг та виконання робіт по завищеній вартості на загальну суму понад 40 млн грн.».
Слід наголосити, що договір між ДП «Головний інформаційно-обчислювальний центр» (ГІОЦ) та ТОВ «УНІТ» був укладений ще у 2012 році. Саме в той час відбувались масштабні фінансові зловживання.
Діюче керівництво Укрзалізниці створило комісію по проведенню перевірки фінансової діяльності ДП ГІОЦ. Наслідками її діяльності стало те, що за ініціативою Генерального директора Укрзалізниці Бориса Остапюка 17 вересня цього року було направлене звернення (номер звернення №ЦЗ-1-8/1932) до Служби Безпеки України та звернення до Генеральної Прокуратури України щодо проведення перевірки фактів фінансових зловживань та перевірки діяльності ДП ГІОЦ та ТОВ УНІТ.
Однак, вже 19 вересня була відкрита кримінальна справа проти керівництва Укрзалізниці. Замість того, щоб шукати справжніх злочинців, представники ГПУ та СБУ пішли шляхом найменшого опору: обвинувачують Генерального директора Укрзалізниці, його заступників, відкривають проти них кримінальні провадження, влаштовують показові обшуки в адміністративних будівлях та в приватних помешканнях і оприлюднюють неправдиві дані.
Більше того, у своєму клопотанні слідчі наводять перелік компаній, через які здійснювались масштабні фінансові оборудки, угоди з якими були укладені впродовж 2012-2014 років, тобто попереднім керівництвом Державної адміністрації залізничного транспорту України.
Станом на сьогодні не доведено жодного факту завдання фінансових збитків державі Генеральним директором Борисом Остапюком, його заступниками, жодним представником Укрзалізниці. Очевидно саме тому постійно продовжується термін фінансових перевірок Укрзалізниці в пошуках хоча б найменших порушень.
Керівництво Укрзалізниці, зокрема Генеральний директор Борис Остапюк, його заступники готові всебічно допомагати розслідуванню, але лише в тому випадку, якщо воно буде проводитись для того, щоб встановити істину і притягнути до відповідальності справжніх винуватців злочинів.
Складається стійке враження, що правоохоронні органи займаються не пошуком екс- чиновників, які працювали при попередній владі і нанесли збитки державі на десятки мільйонів гривень, а самовільно призначають винних.
Усе це відбувається в той час, коли Укрзалізниця власним коштом відбудовує пошкоджену інфраструктуру, де відбуваються воєнні дії, безкоштовно перевозить біженців та дітей, в надзвичайно складних умовах забезпечує вантажні перевезення, які підтримують життєдіяльність постраждалих регіонів.
Укрзалізниця – наразі єдина державна установа, яка розпочала реальне реформування бюджетоутворюючої галузі. Однак, замість того, щоб всебічно сприяти реформуванню, створювати умови для побудови прозорої, європейської структури, її ініціаторів, котрі взяли на себе відповідальність за реформування – роблять заручниками політичної боротьби та передвиборчих ігрищ.
Олег Тітов: СБУ під час обшуку Укрзалізниці не виявлено коштів та документів, що свідчать про будь-які порушенняСлужба безпеки України під час обшуку адміністративних будівель Укрзалізниці та кабінету Бориса Остапюка не виявила будь-яких коштів та документів, що свідчать про неправомірну діяльність. Про це під час прес-конференції повідомив начальник правового департаменту Укрзалізниці Олег Тітов.
Як зазначив Олег Тітов, з метою проведення повної перевірки Укрзалізницею були зібрані та відправлені до Генеральної прокуратури України усі діючі на початок серпня поточного року договори. Аналогічні звернення були направлені також до Міністерства внутрішніх справ України та Службу безпеки України.
«Звернувшись за результатами, від правоохоронних органів ми отримали відповідь, що на середину жовтня у них не порушена жодна кримінальна справи у відношенні членів тендерної комісії», – зазначив Олег Тітов.
Окрім цього, у системі залізничного транспорту існує внутрішнє контрольно-ревізійне управління, яке проводить моніторинг усіх закупівель. У разі виявлення будь-яких порушень уся інформація передається до правоохоронних органів.
«Так, за період роботи Бориса Остапюка було направлено одну справу до СБУ, двадцять справ до ГПУ та 14 до МВС. Наразі частина з них навіть не розглянута», – додав Олег Тітов.
За словами начальника правового департаменту Укрзалізниці, перевірки Укрзалізниці, які проводять Держфінінспекція і комісія Міністерства інфраструктур, продовжені до 29 жовтня і 7 листопада відповідно.
Також Олег Тітов зазначив, що ситуація в Укрзалізниці тісно пов'язана з процесом її реформування, оскільки є багато зацікавлених осіб, які не хочуть втратити свої можливості заробляти великі кошти.
«Постановою КМУ передбачено утворення єдиного публічного акціонерного товариства на базі існуючих 147 підприємств. Таким чином, ми обмежимо помноження багатьох зацікавлених осіб. Але Антимонопольним комітетом, було зірвано процедури закупівлі послуг із проведення незалежної оцінки майна та майнових прав Укрзалізниці», – зазначив Олег Тітов
На його думку, такі дії правоохоронних органів та органів виконавчої влади дестабілізують роботу Укрзалізниці – стратегічно важливого у воєнний час об’єкту.